نسل جدید پوششهای محلول در آب

طی قرن گذشته قوانین متعددی درباره کاهش استفاده از حلالهای آلی وضع گردید، که محققّین را وادار به مطالعه و تحقیق برای کشف تکنولوژیهای جدید در جهت کاهش یا حذف استفاده از حلالهای آلی از فرآیند تولید پوششهای ساختمانی و صنعتی نموده است. یک تکنیک، جایگزین کردن مواد آلی با آب، به دلایل واضح دسترسی آسان، قیمت ناچیز و پذیرش آن از نظر قوانین زیست محیطی از جاذبه خاصی برخوردار می باشد. چندین دهه پوششهای امولسیونی پی وی آ، پوششهای امولسیونی الکیدی و پوششهای الکیدی جامد بالا ( با تینرکم ) رایج گردید. مدرنترین تکنولوژی برای کاهش مقدار مواد آلی فرّار، تکنولوژی رزینهای اکریلیک و کوپلیمر استایرن ـ اکریلیک می باشد که امتیازات این تکنولوژی بدين صورت خلاصه مي گردد:

ـ کاملاً محلول و سازگار با آب بوده، بدون نیاز به حلال کمکی قابل استفاده می باشد ، پس تینر این پوششها در شیر آب موجود است!

ـ انعطاف پذیر بوده، در صورت انجام زیرسازي صحیح با پرایمر و بتونه مخصوص و عدم مشکل در قسمت گچ یا سیمان ، ترک نمی خورد.

ـ مقاومت مکانیکی وشيميايي آنها بسیار بالا می باشد.

ـ مقاومت آب و هوایی فوق العاده : فیلم این پوششها در شدیدترین ناملایمات جوّی از بین نرفته در دامنه دمایی بسیار وسیع و در معرض هرگونه بارش و تابش بمدت بیش از 15 سال زیبایی خود را حفظ می نماید.

ـ در انواع سیلیکونی آنها ، بدلیل برخورداری از سیستم دفع آب ، قطرات آب از روی آن گریخـته، لکه آهكی روی فیلم باقی نمی ماند.

ـ برخلاف امولسیونهای یاد شده، قابلیت تنظیم براقیت را دارا می باشد.

ـ در مقایسه با انواع محلول در تینر با کاربری مشابه، ارزانتر می باشد.

ـ سازگار با محیط زیست می باشد، چه از نظر پساب صنعتی حین تولید و چه از نظر دفع زباله پس از اعمال .

ـ غیرسمی و بی بو بوده، سلامت کارکنان کارخانه تولید کننده را خطری تهدید نمی نماید.

ـ غیرسمی و بی بو بوده، رنگكار و افراد حاضر در مكان مورد رنگ آميزي را ناراحت نمي كند.

ـ ابزار مورد استفاده و دستها قبل از خشك شدن پوشش، براحتي با آب شسته مي شود.

ـ بمنظور ترمیم ترکهای موجود و پیشگیری از ایجاد دوباره ترک در همان قسمت، رنگسازی بحرین بتونه ای بصورت بسته بندی شده و بدون نیاز به آماده سازی با نام ایزوفیلر عرضه می نماید. این بتونه محلول در آب بوده، از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است.